•        
  •        

Dane kontaktowe - otwórz formularz odblokowania.

Kategorie:

  • Fraza:
  • Możesz sprecyzować datę Wybierz datę
  • Szukaj

     w Wszystkie kategorie (Dowolna data)

Dane dotyczące aukcji

  • Tytuł: HAFT I ZDOBIENIE STROJU LUDOWEGO Pietkiewicz (numer 441249645)
  • Cena: 49,99 zł
  • Data wystawienia: 2008-09-18
  • Dane kontaktowe: Nie posiadamy informacji o sprzedającym
HAFT I ZDOBIENIE STROJU LUDOWEGO Pietkiewicz

Treść aukcji:

Witamy na naszej aukcji

Której przedmiotem jest:

HAFT I ZDOBIENIE STROJU LUDOWEGO

Tekst: Kazimierz Pietkiewicz
Wybór i opis ilustracji: Zofia Czasznicka i Jadwiga Nowak


Stan książki: BARDZO DOBRY, drobne przebarwienia okładki w środku,
Wydawnictwo: Sztuka 1955
Stron: 72 strony tekstu + 139 ilustracji
Okładka: TWARDA

Przesyłka ekonomiczna: 9,50zł
Przesyłka priorytetowa: 11,00zł
Pobranie: 13,00zł


Spis tablic:


Tablice jedno barwne

GÓRALSZCZYZNA I JEJ POGRANICZE

1. BACA STYRCUŁA. Wieś Brzegi, pow. Nowy Targ.

2. PARZENICA GÓRALSKA. Wieś Ząb, pow. Nowy Targ.'Haftował Andrzej Bosak w 1951 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czarnym; środek gwiazdy, motyw
kwiatowy i inne motywy w kolorze różowym, czerwonym i szafirowym. Ściegi: łańcuszek, krzyżowany
„Janina", środek koła podzielony łańcuszkiem na cztery pola (wydziergane), dzierganiem wykonane
środki pętli i motyw kwiatowy.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w 'Zakopanem.

3. ZAWODOWY HAFCIARZ FRANCISZEK HAZA PRZY PRACY. Wieś Olcza pow. Nowy Targ.

4. FRAGMENT PARZENICY GÓRALSKIEJ. Wieś Ratułów, pow. Nowy Targ. Haftował Jan Wirmański w 1951 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą czerwoną i czarną; gwiazda w kolorze zielonym,
żółtym i niebieskim, ściegi: łańcuszek z dodatkiem ściegów krzyżowanych, w środku pętli i trójkątów
ścieg dziergany.
Z» zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

5. PARZENICA GÓRALSKA. Wieś Jurgów, pow. Nowy Targ.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym, granatowym, żółtym
i zielonym. Ściegi: łańcuszek, atłasek w listkach, kwiatki wykonane ściegiem dzierganym; przy rozcięciu
ścieg zakopiański wykonany dwa razy dwoma kolorami nici, podkreślony łańcuszkiem.

6. FRAGMENT SUKMANY. Wieś Trybsz, pow. Nowy Targ.
Materiał: ciemnobrązowe grube sukno samodziałowe. Haft czerwoną i białą nicią wełnianą. Ściegi: łańcuszek
i ścieg zakopiański; na brzegu i w miejscu przyszycia kołnierza aplikacja z czerwonego sukna;
z tegoż sukna wycięte kółeczka przytrzymane węzełkiem, tak samo jak trójkąciki aplikacji.

7. PARZENICA GÓRALSKA. Wieś Orawka, pow. Nowy Targ. Haftował Jan Stechura w 1951 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Zdobienie naszyciem czarnej tasiemki wełnianej i szutażem; rozcięcie
przypora obszyte czerwonym i zielonym, ciętym w paski suknem.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

8. HAFTOWANY PANTOFEL KOBIECY—TZW. „PAPUĆ". Wieś Ciche, pow. Nowy Targ.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft kolorową nicią wełnianą z przewagą koloru czerwonego i różowego.
Ściegi: krzyżowany (zakopiański) wykonany dwa razy, raz jednym kolorem, raz drugim; punkty
krzyżowania się ściegów przytrzymane ściegiem za igłą; pozostałe motywy wykonane ściegiem płaskim,
łodyżki sznureczkiem (żyłką).
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

9. HAFTOWANE ZAKOŃCZENIE DOŁU SPODNI. Wieś Szczawnica, pow. Nowy Targ. Haftowała Zofia Szczepaniak
w 1950 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim,
różowym i białym. Ściegi: łańcuszek, łańcuszek okręcany, ścieg „Janina" przytrzymany w punktach
skrzyżowania ściegiem za igłą; atłasek skośny w listkach przedzielonych łańcuszkiem okręcanym;
pojedyncze ściegi tworzące gwiazdki i trójkąty.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem

10. FRAGMENT KAMIZELKI. Wieś Szczawnica, pow. Nowy Targ.
Materiał: czarne sukno fabryczne. Haft kolorowym jedwabiem. Ściegi: łańcuszek w liniach ciągłych,
bądź też pojedyncze oczka łańcuszka przyszyte oddzielnym ściegiem; ścieg „Janina" przytrzymany na
jednej linii krzyżowania się nitek stębnówką; ścieg „Janina" bez przytrzymania; ścieg zwany kurpiowskim
wykonany raz lub w trzech rzędach; łodyżki wykonane sznureczkiem i wąskim atłaskiem skośnym; w kwiatach,
pączkach i listkach ścieg płaski; ornament dopełniają gdzie niegdzie cekiny przyszyte dwoma ściegami
i guziczki metalowe.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

11. GÓRNA CZĘŚĆ SPODNI. Wiej Gostwica, pow. Nowy Sącz.
Materiał: ciemnogranatowe sukno fabryczne. Haft kordonkiem bawełnianym. Ściegi: łańcuszek, krzyżowany
„Janina", pojedyncze ściegi tworzące gwiazdki; cekiny i paciorki; część środkowa na parzenicy
(serce) wykonana aplikacją z czerwonego sukna; aplikacja przyszyta łańcuszkiem, na niej haft ściegiem
„Janina", łańcuszkiem, paciorkami i cekinami; aplikacją wykonany jest też pas boczny; brzegi aplikacji
wycięte w ząbki przyszyte ściegami; na aplikacji haft łańcuszkiem; na uwagę zasługuje warkoczyk spleciony
z nitek kordonku i przyszyty kryto.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

12. KIESZEŃ SUKMANY. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał: ciemnobrązowe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym
i fioletowym. Ściegi: łańcuszek, ostre kąty otrzymane przez przyszycie oczka łańcuszka w punkcie
załamania oddzielnym ściegiem; rozcięcie obszyte sznureczkiem i lamówką z czerwonego sukna.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

13. NAROŻNIK SUKMANY — DOLNA CZĘŚĆ PRZODU. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał i nici jw. Kołnierz i zapięcie podkreślone aplikacją z czerwonego sukna. Ściegi: na tle czerwonego
sukna haft łańcuszkowy i aplikacja przyszyta ściegami skośnymi w dwóch kolorach; brzeg wykończony
lamówką, obok lamówki sznureczek falisty, kryto przyszyty; pozostały ornament na tle brązowym wykonany
łańcuszkiem i pojedynczymi ściegami prostymi i skośnymi.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

14. ZAKOŃCZENIE RĘKAWA SUKMANY. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał i nici jw. Ściegi: łańcuszek i pojedyncze ściegi tworzące linie łamane (jak ścieg kurpiowski), pazurki.

15. FRAGMENT SERDAKA GÓRALSKIEGO. Wieś Kasina, pow. Limanowa.
Materiał: biała skóra obszyta czerwonym barankiem. Aplikacja ze skóry barwionej na kolor bordo. Haft
paskami skóry. Ściegi: aplikacja przyszyta za pomocą nałożonych na brzegach skóry kilku wełnianych
czerwonych nitek, które są razem ze skórą przyszyte do tła czarną nitką wełnianą; inne paski skóry przewlekane
są przez tło, jakby były haftowane nitką: stębnówką i ściegiem przed igłą; wycięte ze skóry
i wytłaczane guziczki przyszyte nitką.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

16. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Podegrodzie, pow. Nowy Sącz.
Materiał: czarny aksamit. Naszycia z kolorowych paciorków z dodatkiem cekinów; wykończenie pachy
i podkrój szyi ozdobiony sznureczkiem zielonym, kryto przyszytym.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

17. WSPÓŁCZESNY GORSET WZOROWANY NA DAWNYCH: a) PRZÓD, b) PLECY. Haftowała Helena Roj-
Kozłowska w 1951 r.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft bawełnianą nicią czerwoną i czarną (nitka czarna jest znacznie
cieńsza). Ściegi: przód haftowany ściegiem łańcuszkowym i przy zapięciu krzyżowanym, wykonanym
dwukrotnie, raz jednym kolorem, raz drugim. Plecy haftowane tylko łańcuszkiem.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

18. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ (typ dawniejszy). Wieś Jurgów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft ciemnobrązową nicią jedwabną. Ściegi: dwa rodzaje krzyżyków.
Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

19. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ (typ nowszy). Wieś Jurgów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft jedwabną nicią ciemnobrązową. Ściegi: łańcuszek, atłasek, krzyżyki,
siatka nakładana.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

20. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Gostwica, pow. Nowy Sącz.
Materiał: białe płótno fabryczne. Haft czerwoną nicią bawełnianą z dodatkiem złotych cekinów. Ściegi:
łańcuszek i atłasek prosty.

21. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Tylmanowa, pow. Nowy Targ. Haftowała Maria Kozielec w 1951 r.
Materiał: czarny jedwab. Haft nicią jedwabną w kolorze czerwonym, zielonym, szafirowym i żółtym,
ściegi: ścieg płaski, atłasek skośny, sznureczek.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

22. FRAGMENT MANKIETU KOSZULI KOBIECEJ. Zakopane.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek wypukły, sznureczek, wałeczek,
dziurki, ażurek wyciągany obhaftowany wałeczkiem, ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

23. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Witów, pow. Nowy Targ.
Materiał: cienkie płótno wiejskie. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: wałeczek na podłożonej nitce,
atłasek, ażurek wyciągany, ażurek wycinany, w zakończeniu ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

24. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Ciche, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie podwójnie złożone. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: dziureczki,
ażurek wycinany, stębnówka, dziurki brzeżne. Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

25. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Witów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie podwójnie złożone. Haft białym kordonkiem bawełnianym. Ściegi:
atłasek, sznureczek, wałeczek na podłożonej nitce, stębnówka, ząbki robione szydełkiem.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

26. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Witów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie podwójnie złożone. Ściegi: atłasek wypukły, sznureczek, ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

27. NAROŻNIK CHUSTKI OCZEPINOWEJ „ZAPASKI". Wieś Ząb, pow. Nowy Targ.
Materiał: biały batyst. Haft białą nicią bawełnianą, ściegi: haft tzw. angielski, dziurkowany z pajączkami,
dziurki łączone; zakończenie — ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

28. NAROŻNIK CHUSTKI OCZEPINOWEJ. Wieś Ząb, pow. Nowy Targ.
Materiał: biały batyst. Haft cienką białą nicią. Ściegi: atłasek wypukły, ażurek wycinany w dużych dziurkach
zgrubionych i owalnych, dziurki okrągłe, dziurki w kształcie listków, wałeczek, dziurki brzeżne.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

KRAKOWSKIE

29. NAROŻNIK CHUSTKI CZEPCOWEJ.
Materiał: biały batyst. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek wypukły, dziurki, w środku ażurów
pajączki, zakończenie wykonane na zasadzie ściegu tureckiego, wzbogaconego środkowym ażurkiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

30. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Węgrzce, pow. Kraków.
Materiał: cienkie płótno bawełniane. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek wypukły, wałeczek
w łodyżkach i żyłkach listków, dziurki łączone, środki kwiatków — ażurki wycinane wykonane cienką
nitką, niektóre listki wypełnione ściegiem za igłą, czyli stębnówka albo ściegiem piaskowym; zakończenie
wykonane na zasadzie ściegu tureckiego, wzbogaconego środkowym ażurkiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

31. NAROŻNIK CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: haft przewlekany, dziurki łączone;
na zakończeniu dziurki brzeżne.
Ze zbv»6w Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

32. FRAGMENT PRZODU KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Wykonała Felicja Curyiow 1927r.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft nicią bawełnianą czerwoną i czarną. Ściegi: atłasek, sznureczek
i dzierganie w ząbkach, w zakończeniu kryzki dziurki brzeżne.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

33. KRYZKA KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Wykonała Wojciechowa Tretka.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft czerwoną i czarną nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek prosty,
wałeczek, sznureczek, drobne punkty wykonane ściegiem za igłą, „pęczki"; wykończenie czerwoną koronką
szydełkową.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

34. KAFTANIK KOBIECY: a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT RĘKAWA. Zakupiony pod Krakowem w 1936 r.
Materiał: wełna ciemnoniebieska..Aplikacja z czarnego aksamitu, naszycie wełnianej tasiemki maszynowej
i tasiemki falistej; haft naturalnym jedwabiem w kolorze różowym, niebieskim, białym i zielonym w dwóch
odcieniach. Ściegi: aplikacja przyszyta na maszynie, podkreślona naszytą falistą tasiemką; haft na aplikacji:
sznureczek, atłasek prosty i skośny.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

35. KAFTANIK KOBIECY NOSZONY NA GORSET: a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT. Wieś Zielonki pow. Kraków.
Materiał: niebieskoturkusowa wełniana tkanina fabryczna. Haft nicią jedwabną, naszywane cekiny.
Ściegi: atłasek w kółeczkach i listkach, sznureczek, ścieg cieniowany w płatkach dużego kwiatu i w pączkach
oraz ścieg płaski.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

36. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY, c) FRAGMENT HAFTU NA GORSECIE.
Materiał: sukno niebieskie. Haft prawdziwym jedwabiem; naszywane porcelanowe koraliki i guziki,
chwasty wykonane z bajorka, pompony z jedwabnych amarantowych guzików, cekiny. Ściegi: ścieg cieniowany
w kwiatkach i listkach, drobne kwiaty wykonane ściegiem płaskim, sznureczek; w tle naszywane
cekiny.

37. PRZÓD GORSETU. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska.
Materiał: czarny aksamit. Haft jedwabiem różowym, pomarańczowym, białym, żółtym, jasnozielonym
i oliwkowym, naszywane cekiny. Ściegi: ścieg płaski, cieniowany, cekiny naszyte za pomocą drobnych
koralików.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

38. FRAGMENT SPÓDNICY.
Materiał: szafirowa wełna. Haft nicią jedwabną, aplikacja z czarnego aksamitu. Ściegi: haft maszynowy
w kwiatach rzuconych na spódnicę, na pasie aksamitu ścieg cieniowany, płaski, sznureczek i cekiny przytrzymane
małym koralikiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

39. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Haftowała Anna Janas.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft białą nicią, ściegi: środkowe pola motywów w kształcie liści
bzu i kwadraty wykonane ażurkiem wyciąganym; ażur otoczony dziurkami łączonymi bądź ażurem wykonanym
na zasadzie ściegu tureckiego; w polach ażurowych dziurki łączone dziergane; listki wykonane
atłaskiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

40. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska.
Materiał: czerwona tkanina bawełniana. Haft kolorową nicią jedwabną. Ściegi: atłasek, łańcuszek, dzierganie
płaskie w motywach kwiatowych; wykończenie ząbkami dzierganymi.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

41. SUKMANA: a) FRAGMENT PRZODU, b) FRAGMENT BOCZNEGO ROZCIĘCIA.
Materiał: białe sukno fabryczne. Zdobienie czarnym sznureczkiem wełnianym; podszycie kołnierza i oblamowanie
z czarnego sukna. Ściegi: sznureczek kryto przyszyty.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Łanowych w Mlocinach.

42. SUKMANA: a) DOLNY NAROŻNIK, b) FRAGMENT BOCZNEGO ROZCIĘCIA.
Materiał: jasnopopielate sukno samodziałowe. Haft wełną w kolorze jasnoczerwonym, różowym, ciemnoczerwonym,
jasnozielonym. Ściegi: łańcuszek, dzierganie, ścieg krzyżowany, cekiny przytrzymane małymi
koralikami; brzeg sukmany obszyty czerwonym suknem i skręconym sznureczkiem, kryto przyszytym.
Ze Zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

43. FRAGMENT ŚUKMANY.
Materiał: granatowe sukno fabryczne. Haft bawełnianą nicią „moulinć" koloru buraczkowego i metalowym
złotym sznureczkiem. Ściegi: ścieg krzyżowany; linie proste tworzy przyszyty metalowy, złoty
sznureczek.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie,

44. KOŁNIERZ SUKMANY. Wieś Zaborowo, pow. Brzesko.
Materiał: brązowe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym i amarantowym.
Ściegi: łańcuszek, ścieg „Janina" i pojedyncze ściegi tworzące gwiazdki.

45. KAFTAN WIERZCHNI: a) PRZÓD, b) FRAGMENT PRZODU. Wiel Wilamowice, pow. Bielsko-BiaJa.
Materiał: jaskraworóżowa, cienka wełenka. Zdobienie naszytym fioletowym, gniecionym pluszem i tasiemkami
w kolorze złotym, zielonym, białym i niebieskim.

46. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Wilamowice, pow. Bielsko-Bjala.
Materiał: białe płótno fabryczne. Haft żółtozłotawą nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, ścieg zbliżony
do atłasku; zakończenie u góry supełkami.

RZESZOWSKIE

47. KOBIETA W HAFTOWANEJ KOSZULI. Wieś Grebów, pow. Tarnobrzeg

48. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Grebów, pow. Tarnobrzeg.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft czarną nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, ścieg krzyżowany,
dzierganie.

49. „ZATYCZKA" NOSZONA NA CZOLE. Wieś Majdan, pow. Jarosław.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft nicią czerwoną. Ściegi: sznureczek, stębnówka, krzyżyki, atłasek
skośny. Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mbcinach.

50. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Naklik, pow. Biłgoraj.
Materiał: białe płótno lniane. Haft ciemnobrązową nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, atłasek prosty,
atłasek skośny.

51. NAROŻNIK „RANTUCHA", ZWANEGO INACZEJ „OBRUSKĄ" LUB „ZAWICIEM". Okolice Rzeszowa.
Materiał: wiejska lniana tkanina ozdobna (osnowa i wątek wiążący — len biały, wątek zdobniczy tworzący
wzór — czerwony; w wątku zdobniczym nici bawełniane). Haft czarną nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek
prosty i skośny.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

52. FRAGMENT „RANTUCHA". Okolice Rzeszowa.
Materiał: białe płótno lniane. Haft białym kordohkiem. Ściegi: atłasek prosty i skośny, dziurki, mereżka
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

53. FRAGMENT „RANTUCHA". Okolice Rzeszowa.
Materiał: grube płótno wiejskie. Haft grubą białą nicią. Ściegi: atłasek prosty i skośny; w środku pasa
dziurki. Fragment znacznie powiększony.

54. CZEPIEC NOSZONY „NA KOCZKU"- NA CZUBKU GŁOWY. Wieś Kosina, pow. Łańcut.
Materiał: różowy jedwab (satyna). Haft jedwabiem białym i błękitnym. Ściegi: ścieg płaski, atłasek skośny
w małych listkach, na łodyżkach wykonanych sznureczkiem cekiny przytrzymane przyszytym paciorkiem.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

55. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Piasek Dolny, pow. Kolbuszowa.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft czerwoną nicią bawełnianą. Ścieg krzyżykowy.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

56. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wie! Piasek Dolny, pow, Kolbuszowa.
Materiał: białe płótno lniane. Haft nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek i ścieg dziergany.

57. FRAGMENT KORONKI KLOCKOWEJ UŻYWANEJ JAKO WSTAWKA DO FARTUCHA.
Materiał: nici lniane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

58. FRAGMENT KORONKI KLOCKOWEJ UŻYWANEJ JAKO WYKOŃCZENIE FARTUCHA.
Materiał: nici lniane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

59. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Pow. Łańcut.
Materiał: biała bawełniana tkanina fabryczna. Haft cienką nicią bawełnianą koloru niebieskiego i czerwonego.
Ściegi: w kółeczkach i listkach atłasek prosty, łodyżki i kontury kwiatów wykonane sznureczkiem,
niektóre płaszczyzny zapełnione ściegiem za igłą (dziobanka, maczek), na zakończeniu ząbki dziergane.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

60. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Wieś Jeżewo, pow. Nisko.
Materiał: białe płótno wiejskie. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek płaski w trójkątach
i wypukły w listkach, dziurki, u dołu ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

61. PRZÓD GORSETU.
Materiał: czarny aksamit. Zdobienie barwnymi paciorkami, cekinami i bajorkiem.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

62. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Kamień, pow. Nisko.
Materiał: kremowy adamaszek. Zdobienie naszywaną tasiemką wełnianą koloru ciemnomalinowego
i tasiemką bawełnianą; naturalny kolor bawełny przeplatany złotą nitką.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

63. PRZÓD SUKMANY.
Materiał: ciemnobrązowe sukno samodziałowe. Zdobienie naszywanym kryto sznureczkiem, skręcanym
z wełnianych białych nici. Frędzelki zrobione z tych samych nici wełnianych.

LUBELSKIE

64. KOŁNIERZ KOSZULI KOBIECEJ: a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT. Wieś Chmiel, pow. Lublin.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft kordonkiem bawełnianym w kolorach: gwiazdy
czerwone, środki gwiazd niebieskie, kwadraciki czarne i żółte. Ściegi: krzyżykowy i krzyżowany „Janina"
wykonany białą nitką w liniach prostych; zakończenie ściegiem dzierganym.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

65. FRAGMENT KOŁNIERZA KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Krzczonów, pow. Lublin.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft cienką nitką bawełnianą w kolorze czerwonym,
żółtym i białym. Ściegi: ścieg dziergany, krzyżyki, łańcuszek, stębnówka, sznureczek, ścieg „Janina";
dzierganie zakańcza brzegi kołnierza i wypełnia kółeczka; łańcuszek zaznacza linie proste i łamane oraz
koliste, oplata dziergane kółeczka; wykończenie dzierganiem i tasiemką ząbkowaną.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

66. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ — TZW. „OSZEWECZKA Z FALBANKĄ". Wieś, Krzczonów, pow. Lublin.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Ściegi: w liniach prostych krzyżowany w rodzaju ściegu „Janina" oraz
mereżka, której słupki są okręcone, tak że nitki tkaniny są niewidoczne; marszczenie „w kule" polegające
na tym, że na nitkach idących w poziomym kierunku, stanowiących same marszczenie, wyszywa się wzór
ściegiem za igłą. Przez ściągnięcie lnianej nitki tworzy się wypukły wzór; na zakończeniu dzierganie
i przyszyta tasiemka.

67. KOŁNIERZYK KOSZULI KOBIECEJ. Pow. BUgoraj.
Materiał: białe płótno lniane. Haft nicią bawełnianą. Ściegi: krzyżyki, dzierganie, stębnówka, łańcuszek,
brzeg kołnierza przy zapięciu i plisa przy zapięciu koszuli — ścieg krzyżowany.

68. FRAGMENT RĘKAWA KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Włodawa.
Materiał: lniane płótno samodziałowe, przetykane nićmi bawełnianymi w kolorze czerwonym i granatowym.
Haft tkany.
Ze zbiorów Centrali Przemyślu Ludowego Artystycznego,

69. „ZATYCZKA" NOSZONA NA CZOLE. Pow. Biłgoraj.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft czarną, cienką nitką bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, gwiazdki
z pojedynczych ściegów, atłasek skośny między motywami wykonanymi łańcuszkiem, przy zakończeniu
atłasek prosty, wzbogacony ściegami za igłą. Fragment znacznie powiększony.

70. .ZATYCZKA" NOSZONA NA CZOLE. Pow. BUgoraj.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft cienką czerwoną nitką bawełnianą. Ściegi: łańcuszek i ścieg krzyżowany
; trójkąty nad ściegiem krzyżowanym wykonane ściegiem zbliżonym do atłasku; brzeg dziergany
na podwójnie złożonym materiale. Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

71. KAFTAN KOBIECY: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Chmiel, pow. Lublin.
Materiał: czarna wełna fabryczna. Zdobienie maszynową stębnówką podkreślającą krój kaftana; w pasie
aplikacja z ciemnogranatowego aksamitu wycięta w zęby i w środku w okienka. Aplikacja przyszyta
maszynową stębnówką; w okienkach wstążeczki jedwabne czerwone i żółte; pod ząbkami złoty galonik;
plisowana baskinka zdobiona naszywanymi wełnianymi tasiemkami w kolorze żółtym i białym; dół
baskinki zakończony wąskim czerwonym hafcikiem, mankiety zakończone ciemnogranatową aplikacją.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

72. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Bychawka, pow. Lublin.
Materiał: czarny aksamit. Zdobienie tasiemkami złocistymi i białymi, mieniącymi się cekinami, które
przyszyte są za pomocą paciorków.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

73. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Borysów, pow. Puławy.
Materiał: cienka wełna koloru białego. Obszycie tasiemką granatową wełnianą i bawełnianą oraz białą
tasiemką ząbkowaną. Tasiemka granatowa przyszyta stębnówką maszynową, tasiemka biała przyszyta
kryto ręcznie.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

KIELECCZYZNA I OPOCZYŃSKIE

74. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nitką bawełnianą białą, czarną, niebieską i czerwoną. Ściegi: atłasek
prosty, atłasek skośny, ścieg płaski, pojedyncze ściegi skośne, stębnówką i ścieg kurpiowski okręcany.

75. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nicią bawełnianą w kolorze czarnym i białym. Ściegi: krzyżyki,
atłasek prosty, stębnówką; wykończenie koronką fabryczną.

76. FRAGMENT MANKIETU KOSZULI KOBIECEJ.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nicią bawełnianą w kolorze czarnym, białym, czerwonym i niebieskim.
Ściegi: alłasek, krzyżyki (dwa rodzaje), stębnówką, pojedyncze ściegi płaskie; wykończenie plisowanym
płótnem. Fragment znacznie powiększony.

77. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nitką bawełnianą białą i czarną. Ściegi: nitką czarną wykonana
stębnówką, krzyżyki, atłasek prosty; nitka biała — atłasek prosty w trójkątach i kwadracikach, wałeczek
w krótkich liniach prostych i ścieg kurpiowski okręcany.

78. FRAGMENT PRZODU KOSZULI MĘSKIEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: samodziałowe płótno. Haft nicią bawełnianą w kolorze czerwonym, niebieskim, żółtym i czarnym.
Ściegi: krzyżyki, stębnówką; ozdobnie przyszyta biała tasiemka.

79. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Nida, pow. Kielce.
Materiał: szafirowa wełna fabryczna. Zdobienie wełnianymi tasiemkami w kolorze czerwonym, zielonym,
bordo i żółtym (zdobienie plastyczne przez specjalne przyszycie w rytmicznych odstępach). Między tasiemkami
przyszyty ściegiem niewidocznym galonik; metalowe srebrzyste guziczki na ciemnogranatowej
aksamitce; guziki do zapinania różowe, z boku cekinki.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinack.

80. MANKIET KAFTANA. Pow. Opoczno.
Materiał: czarna wełna fabryczna. Zdobienie aplikacją z czarnego aksamitu, przyszytą stębnówką maszynową
i przymarszczonym materiałem; ornament tworzą rytmicznie przyszyte guziki; wykończenie czarną
koronką fabryczną.

MAZOWSZE

81. KURPIANKI Z MYSZYŃCA UCZĄ SIĘ HAFTOWAĆ U ANNY KORDECKIEJ.

82. CZEPIEC ŚLUBNY, TZW. „SZLACHECKI". Pow. Pułtusk.
Materiał: tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą, ścieg przewlekany.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

83. SZARFA DO WIĄZANIA CZEPCA ŚLUBNEGO, TZW. „SZLACHECKIEGO". Pow. Pułtusk.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nitką bawełnianą, obszycie koronką fabryczną. Ścieg przewlekany.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

84. FRAGMENT CZEPCA. Pow. Pułtusk.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ścieg przewlekany. Wykończenie koronką
fabryczną.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

85. CZEPIEC. Wieś Człekówka, pow. Mińsk Mazowiecki.
Materiał: koronka fabryczna z przodu obszyta ząbkowaną tasiemką fabryczną; denko czepka — koronka
ręczna wykonana na drutach.

86. KOSZULA KOBIECA: a) FRAGMENT KOŁNIERZA, b) MANKIET. Wieś Cieńsza, pow. Pułtusk. Haftowała Maria
Pogłodowa, koronkę wykonała Helena Juścińska w 1948 r.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek,
stębnówką, dziurki, atłasek, dzierganie, ażurki wycinane w kółeczkach (nitki ażurka okręcane bardzo
gęsto), zakończenie bawełnianą koronką szydełkową.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

87. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: białe płótno bawełniane, fabryczne, podwójnie złożone. Haft czerwoną nicią bawełnianą z dodatkiem
czarnej. Ściegi: łańcuszek, stębnówką w liniach prostych i w małych kółeczkach, koła wykonane
dzierganiem i łańcuszkiem, płaszczyzny trójkąta, linie proste i otok kół dzierganych ściegiem tzw. kurpiowskim;
na zakończenie koronka szydełkowa z bawełnianego kordonku.

88. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: lniane płótno podwójnie złożone. Haft nicią bawełnianą czerwoną i czarną. Ściegi: łańcuszek,
małe trójkąty w motywach kół i półkoli — wykonane ściegiem zbliżonym do atłasku; ażurek bez wycięcia
materiału w tle koła i półkola; małe kółeczka ze stębnówki; trójkąt wypełnia ścieg kurpiowski; przy obrębie
trzy rzędy stębnówki, na zakończeniu ręcznie przyszyta koronka szydełkowa.

89. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: bawełniane płótno fabryczne, podwójnie złożone. Haft czerwoną nicią bawełnianą z dodatkiem
czarnej. Ściegi: atłasek w trójkątach z dodatkiem pojedynczych ściegów, łańcuszek, stębnówką w małych
kółeczkach, ścieg kurpiowski oraz ściegi wypełniające płaszczyznę trójkątów dzielonych przez środek;
na zakończenie koronka szydełkowa z kordonku bawełnianego.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

90. KOŁNIERZ KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft nicią czerwoną z dodatkiem czarnej. Ściegi:
stębnówką, atłasek, dziurki dziergane, łańcuszek, w środkowym motywie ażurek wycinany; na zakończenie
koronka szydełkowa z nici bawełnianych.

91. KAFTAN KOBIECY: a) PRZÓD, b) FRAGMENT — DÓŁ PLECÓW.
Materiał: cienka wełna różowofioletowa. Zdobienie galonikami z paciorków i cekinów, ozdobną tasiemką,
cekinami i ciętą w trójkąty barwną satyną; na zakończeniu frędzle wełniane. Plecy u dołu bogato zdobione
różnego rodzaju tasiemkami i galonikami z paciorków i cekinów oraz barwnymi trójkątami z satyny.
Marszczenia wykonane są w następujący sposób: każdy prostokątny pasek wszyty w tło zbierany jest pośrodku
i ściągnięty ściegiem przyszywającym, jednocześnie przyszyty jest metalowy guziczek z paciorkiem.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

92. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wilanów.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft ciemnobrązowym jedwabiem. Ściegi: łańcuszek (charakterystyczne
ostre zakończenia listków powstają przez przytrzymanie ostatniego oczka łańcuszka dłuższym ściegiem).
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

93. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Okolice Białej Podlaskiej.
Materiał: czarny jedwab. Zdobienie galonami ze srebrną, złotą i białą nitką, tasiemkami jedwabnymi
w kolorze niebieskim i różowym, cekinami, paciorkami. Haft nicią jedwabną w kolorze niebieskim, różowym
i białym. Ścieg: stębnówka.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

94. GORSET. Wieś Sielce, pow. Gostynin. Haftowała J. Ambrożek około 1910 r.
Materiał: czarny aksamit. Haft wełną różnobarwną z dodatkiem nitek złotych. Ściegi: atłasek prosty,
w ząbkach i listkach otoczony łańcuszkiem; ścieg płaski w trójkątach; pojedyncze ściegi prostopadłe lub
skośne, z których utworzone są gwiazdy (małe) i trójkąty (dłuższe ściegi pojedyncze przytrzymane są ściegiem
za igłą); łodyżki wykonane ściegiem łańcuszkowym; haft wzbogacony złotą, metalową nitką
przyszytą ściegiem krytym.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

95. GORSET. Wieś Rybie, pow. Gostynin. Haftowała Franciszka Szewczyk około 1910 r.
Materiał: kremowa satyna. Duże kwiaty różowe z dodatkiem koloru malinowego i niebieskiego; mniejsze
kwiatki różowe i niebieskie, a środkowe, drobniutkie, na wydłużonej łodyżce, żółte z czerwoną obwódką.
Haft maszynowy.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

96. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Bielonka, pow. Gostynin. Haftowała M. Fijałkowska w 1925 r.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft nicią bawełnianą w kolorach: w kwiatach czerwony, złocisty
i niebieski, w listkach zielony i czarny. Ścieg krzyżykowy; obszycie koronką szydełkową.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

97. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Złaków Kościelny, pow. Łowicz. Haftowała Woźniakowa w 1905 r.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft wielobarwną nicią bawełnianą. Ścieg krzyżykowy.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

98. PRZÓD KOSZULI MĘSKIEJ. Wieś Karsznice, pow. Łęczyca.Kupiony od A. Kaźmierczaka w 1930 r.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft wielobarwną nicią bawełnianą. Ściegi: na kołnierzu ścieg krzyżykowy,
przód — głównie haft cieniowany, drobne kwiatki i kółeczka — atłasek, w łodyżkach sznureczek.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

99. MANKIET „ZARĘKAWEK" NOSZONY ODDZIELNIE POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: biała satyna. Haft kolorowym jedwabiem, różyczki różowe z czerwonym. Ściegi: ścieg cieniowany,
atłasek skośny i sznureczek, naszywane cekinki; wykończenie paskiem różnobarwnych koralików.

100. MANKIET „ZARĘKAWEK" NOSZONY ODDZIELNIE POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: zielona tkanina wełniana. Haft wielobarwną nicią wełnianą, różyczki różowe. Ściegi: sznureczek,
atłasek, haft cieniowany, stębnówka maszynowa, kontury większych listków otoczone sznureczkiem; wykończenie
paseczkiem koralików.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

101. KAMIZELKA CIEPŁA NA WACIE: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Złaków Kościelny, pow. Łowicz. Haftowała M. Głowacka
w 1914 r.
Materiał: niebieskozielony aksamit. Haft wielobarwną nicią „mouline", w dolnych bukietach cekinki
i paciorki. Ściegi: atłasek skośny i prosty, dzierganie, haft cieniowany, kwiatki motywu środkowego wykonane
wydłużonymi oczkami łańcuszka, łodyżki sznureczkiem, większość motywów otoczona sznureczIdem;
krój i obszycie podkreślone naszytą szerszą wełnianą tasiemką różową i wąskimi tasiemkami w kolorze
kremowym i jasnoróżowym; tasiemki podkreślające krój mają z jednej strony pas przymarszczonego
aksamitu, z drugiej naszyte paciorki i dwa równolegle idące sznureczki; przód zdobiony przy zapięciu
tasiemkami, barwnym dżetem z paciorków i cekinów, marszczonym aksamitem i guziczkami w kolorze
perłowym i czerwonym, przyszytymi na przemian; niewidoczne zapięcie na haczyki.
Ze tbiorów Muzeum w Łowiczu.

102. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Mysłaków, pow. Łowicz. Wykonany w 1928 r.
Materiał: zielony samodział wełniany o splocie płóciennym. Przód zapinany na wypukłe guziczki niebieskie
z różowym, dziurki dziergane różnobarwną wełnianą nitką. Haft różnobarwną nitką wełnianą. Ściegi:
większe motywy wykonane haftem cieniowanym, mniejsze atłaskiem prostym lub skośnym, kontury i łodyżki
sznureczkiem (żyłką); szycie stębnówką maszynową białą nitką.
Zje zbiorów Muzeum w Łowiczu.

103. FRAGMENT FARTUCHA. Pow. Sieradz.
Materiał: płócienko fartuchowe w białe i różowe paseczki. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek
w listkach i kwiatkach; łodyżki wykonane sznureczkiem w kierunku przeciwnym skrętowi pitki; dziurki,
zakończenie — ząbki dziergane. Haft ujęty w dwa równoległe pasy zakładek.
Ze zbiorów Muzeum w Sieradzu.

WIELKOPOLSKA, KUJAWY, POMORZE

104. CZEPIEC. Wieś Podmokle Wielkie, pow. Sulechów.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: ścieg przewlekany, atłasek, zakończenie
dzierganiem.
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

105. CZEPIEC. Okolice Wągrowca, woj. poznańskie.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą i aplikacja tiulem. Ściegi: atłasek, wałeczek,
dziurki łączone, pół dziergane, pół obrobione wałeczkiem.
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

106. DENKO CZEPCA. Pow. Szamotuły. Czepiec wykonany w 1947 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: dziurki, atłasek, sznureczek, przewlekanie
zastosowane tylko w środku kwiatów, wokół dziurek i ząbków.

107. CZEPEK TIULOWY —„KOPKA Z OKAPEM" I KRYZIK TIULOWY „PANIEŃSKI". Wieś Krobia, pow. Gostynin
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek i wałeczek.
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

108. FRAGMENT CZEPCA. Wieś Wielka Dąbrówka, pow. Międzyrzecz. Czepiec wykonany w 1947 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nitką bawełnianą. Ścieg przewlekany.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

109. FRAGMENT SERWETY. Wieś Golina, pow. Jarocin. Serweta wykonana w 1948 r.
Materiał: białe płótno lniane. Haft białą nicią bawełnianą. Ścieg tzw. „snutka golińska", dziurki
łączone i brzeżne.
Ze zbiorów Adama Glapy.

110. CZEPIEC. Wieś Smilowice, pow. Włocławek. Wykonała M. Zawadzka w 1954 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą, ściegi: wałeczek, atłasek, ścieg dziergany.

111. PODSZYJNIK DO STROJU MĘSKIEGO. Woj. poznańskie.
Materiał: czarny jedwab. Haft barwną nicią jedwabną. Ściegi: stębnówką, łańcuszek w łodyżkach i w linii
łamanej oraz ścieg płaski i kółeczka dziergane od środka.

112. CZEPIEC. Woj. poznańskie.
Materiał: lniane płótno fabryczne. Haft białą nicią bawełnianą, ścieg tzw. „snutkagolińska", kontury
motywów wykonane dzierganiem.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

113. CZEPEK OCZEPINOWY.
Materiał: cienkie lniane płótno fabryczne. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek prosty w listkach,
kwiatkach i kółeczkach; w kwiatkach ażurek wyciągany (siatka); w kwiatkach z dziurek ażurek wycinany
(pajączek); wałeczek; na zakończeniu dziurki brzeżne.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

114. CZEPIEC WESELNY. Pow. Włocławek.
Materiał: biały tiul bawełniany. Aplikacja z batystu bawełnianego przyhaftowana atłaskiem i wałeczkiem,
w listkach atłaski; w środku kwiatów zamkniętych wałeczkiem oraz wokół listków ściegi przewlekane.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

115. CZEPIEC WESELNY. Pow. Włocławek.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą, ściegi: atłasek i wałeczek.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

116. CZEPIEC. Wieś Żarnowiec, pow. Puck.
Materiał: ciemnoniebieski jedwab. Haft złoty, srebrny oraz jedwabiem w kolorze zielonym, żółtym, czerwonym
i różowym. Ściegi: haft nakładany nicią metalową, haft cieniowany, poszczególne motywy
obwiedzione pojedynczą nitką metalową.

117. CZEPIEC.
Materiał: zielonozłoty aksamit. Haft złoty, ściegi: środek motywów kwiatowych — ściegi kładzione na
podwleczeniu ze sznureczka, przyszyte stębnówką; linie ciągłe wykonane złotą nicią fryzowaną, podwójną,
kryto przyszytą; tą samą nitką pojedynczą obwiedzione są wszystkie motywy haftu.
Ze zbiorów Muzeum w Kartuzach.

118. NAROŻNIK CHUSTKI. Wieś Olpuch; pow. Kościerzyna. Haftował Józef Podolski w 1954 r.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft nicią bawełnianą w następujących kolorach: kwiaty niebieskie
z uzupełnieniem koloru bladożółtego, czerwonego i czarnego. Ściegi: atłasek, ścieg krzyżowany i nakładany,
supełki, sznureczek.

119. CZEPIEC. Pow, Olsztyn(J).
Materiał: biały, cienki jedwab, podłożony niebieskim, jedwabistym papierem naklejonym na sztywne
lniane płótno. Haft złotą nicią i cekinami. Ściegi: ścieg płaski, płatki kwiatów i łodygi obwiedzione złotym
sznureczkiem powstałym przez skręcenie dwu nici. Motyw centralny: haft cieniowany obwiedziony sznureczkiem.
Ze zbiorów Muzeum Mazurskiego w Olsztynie.

120. CZEPIEC. Pow. Olsztyn (?).
Opis jw.
Ze zbiorów Muzeum Mazurskiego w Olsztynie.

ŚLĄSK

121. KORONKARKA MARIA GWAREK. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn.

122. CZEPIEC. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Maria Gwarek w 1949 r.
Koronka z cienkiej nici lnianej wykonana techniką igiełkową.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

123. FRAGMENT CZEPKA „NACZÓŁKA". Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Jadwiga Legierska w 1947 r.
Koronka szydełkowa z cienkiego kordonku. Kwiatki i kółeczka robione oddzielnie, potem łączone; kółka
w środku większych kwiatków obrobione podwójnie; wykończenie podwójnie złożonym płótnem.
Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

124. CZEPEK. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Maria Gwarek w 1949 r.
Koronka szydełkowa z cienkiej lnianej nici.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

125. CZEPEK „NACZÓŁEK". Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Maria Gwarek w 1953 r.
Drobna ręczna siatka z cienkiej lnianej nici, przewlekana ukośnie grubszą nicią bawełnianą; zakończenie
koronką szydełkową.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

126. CZEPEK „NACZÓŁEK".
Ręcznie wiązana siatka. Haft białą nicią bawełnianą. Ścieg przewlekany, wykończenie obrębu szydełkiem.

127. FRAGMENT~CZEPKA.
Koronka szydełkowa z białego kordonku.
128. „KABOTEK": a) FRAGMENT KOŁNIERZYKA, b) MANKIET. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn.
Materiał: płótno lniane (kabotek uszyty z batystu). Haft czerwoną nicią bawełnianą. Ścieg krzyżykowy.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

129.„ŻYWOTEK". Pow. Cieszyn.
Materiał: aksamit. Haft bajorkiem i cekinami, listki i drobne płatki kwiatów wykonane atłaskiem, na tym
położone ściegi bajorkiem.

130. „ŻYWOTEK". Wisła, pow. Cieszyn.
Materiał: czarny aksamit na podszewce lnianej. Haft nicią jedwabną w kolorze zielonym i bladoróżowym.
Ściegi: sznureczek (żyłka), atłasek skośny w czterech listkach, ścieg płaski w kwiatkach, pączkach
i w bocznych ściegach przy łodyżkach.
Ze zbiorom Muzeum w Gliwicach.

131. ,,ŻYWOTEK"::|a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT. Wisła, pow. Cieszyn.
Materiał: aksamit na podszewce lnianej. Ramiączka, krawędzie i zęby z przodu obszyte srebrną taśmą.
Haft srebrną nitką metalową, bajorkiem, przy użyciu drobnych koralików i cekinów; drobne kwiatki,
listki i łodyżki haftowane bajorkiem, część koralikami. Ściegi: duże płaszczyzny kwiatków oraz duże
liście haftowane ściegiem kładzionym na podłożeniu; drobne listki, kwiatki oraz łodyżki wykonane bajorkiem
bądź drobnymi koralikami, które przyszyte są wokół płaszczyzn kwiatowych i liści.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

132. „ŻYWOTEK". Wisła, pow. Cieszyn.
Materiał: czarny aksamit na podszewce lnianej. Zdobienie białą tasiemką szerokości 1,5 cm, podszytą
ręcznie kryto.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

133. STRÓJ KOBIECY. Pow. Opole.

134. „ZYWOTEK". Pow. Opole.
Materiał: ciemnoniebieski jedwab. Zdobienie naszytym srebrnym galonem i haftem wykonanym srebrną
nitką metalową oraz jedwabną w kolorze różowym, niebieskim i popielatosrebrzystym. Ściegi: nić metalowa
przyszyta ściegiem krytym; atłasek w listkach, kwiatkach i kółeczkach, sznureczek w łodyżkach.
Ze zbiorów Centrali Przemyślu Ludowego i Artystycznego.

135. FRAGMENT FARTUCHA. Wieś Popielów, pow. Opole. Wykonała Balbina Barczyk około 1935 r.
Materiał: białe płótno. Haft niebieską nicią bawełnianą w dwu odcieniach. Ściegi: atłasek prosty w płatkach
kwiatów i w groszkach, skośny w listkach i gałązkach, łodyżki wykonane sznureczkiem, zakończenie
gwiazdek — supełki, dół wykończony ząbkami dzierganymi.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

136. CZEPIEC KOBIECY. Wieś Biedrzychowice, pow. Opole.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek, dziurki, wałeczek, dzierganie.

137. CZEPIEC. Wieś Greedzin, pow. Koźle.
Materiał: biały batyst. Haft biały. Ściegi: dziurki, ażurek wyciągany, łodyżki i linie ciągłe wykonane
wałeczkiem.

138. DOLNA CZĘŚĆ WSTĄŻKI DO CZEPCA. Wieś Popielów, pow. Opole. Wykonała Balbina Barczyk około 1860 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Aplikacja z cienkiego batystu przyszyta wałeczkiem; dziurki łączone
i zgrabione, na zakończeniu dziurki brzeżne (połowa wykonana wałeczkiem, połowa dzierganiem); atłasek
w listkach, sznureczek w łodyżkach, przewlekanie w większych kwiatkach.
Ze zbiorów^Ministerstwa Kultury i Sztuki.

139. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ.
Materiał: biały batyst. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: dziurki, ażurek w dziurkach i w środkach
kwiatów, sznureczek, wałeczek, dziurki brzeżne, atłasek w listkach i w kwiatkach.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

Tablice wielobarwne

I. GORSET. Okolice Szczawnicy, pow. Nowy Targ.
Materiał: sukno fabryczne. Haft nitką wełnianą. Ściegi: łańcuszek, gwiazdki z pojedynczych ściegów
wychodzących z jednego punktu, dziurki do zapięcia dziergane; przy szyi obszycie falistymi tasiemkami
i ząbkami wyciętymi z barwnego sukna.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

II. FRAGMENT KOŁNIERZA I ZAPIĘCIA GUNI ZAKOPIAŃSKIEJ.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Aplikacja z sukna fabrycznego przyszyta ściegiem łańcuszkowym
i stębnówką. Haft nicią wełnianą. Ściegi: atłasek, ścieg płaski, łańcuszek, krzyżowany i gałązki dziergane,
stębnówka* sznureczek; brzeg wykończony naszytą czarną tasiemką.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

III. FRAGMENT SERDAKA ZAKOPIAŃSKIEGO.
Materiał: barania skóra garbowana na żółto. Aplikacja ze skóry barwionej przyszyta ściegiem nakłada*'
nym; wąskie paski skóry przyszyte nitką bawełnianą ściegiem skośnym. Haft nitką jedwabną i wąskimi
paskami skóry. Ściegi: atłasek i krzyżowany; haft skórą — ścieg za igłą.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

IV. FRAGMENT KAMIZELKI. Wieś Szczawnica, pow. Nowy Targ.
Materiał: sukno fabryczne. Haft nicią jedwabną. Ściegi: łańcuszek w liniach ciągłych, bądź też pojedyncze
oczko łańcuszka przyszyte oddzielnym ściegiem; ścieg „Janina" przytrzymany na jednej linii krzyżowania
się nitek stębnówką; ściegi krzyżowane; ścieg zwany kurpiowskim wykonany bądź raz, bądź w trzech
rzędach; sznureczek, atłasek skośny, ścieg płaski, pojedyncze ściegi w gwiazdkach i trójkątach.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

V. GÓRNA CZĘŚĆ KOŁNIERZA I ZAPIĘCIE SUKMANY. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał: sukno samodziałowe. Haft nitką wełnianą. Kołnierz i zapięcie podkreślone aplikacją z czerwonego
sukna fabrycznego przyszytą ściegami skośnymi; brzeg wykończony lamówką, obok lamówki sznureczek
falisty kryto przyszyty. Ornament na tle brązowym wykonany łańcuszkiem i pojedynczymi ściegami
prostymi i skośnymi.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

VI. PARZENICA SPODNI. Pow. Nowy Sącz.
Haft kordonkiem bawełnianym. Ściegi: łańcuszkowy i krzyżowany „Janina", pojedyncze ściegi tworzące
gwiazdkiy naszywane cekinki i paciorki; część środkowa motywu parzenicy (serce) wykonana aplikacją
z czerwonego sukna przyszytą łańcuszkiem; na niej haft ściegiem „Janina", łańcuszkiem, paciorkami
i cekinami; rozcięcie i szew wykończone lamówką z czerwonego sukna.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach,

VII. FRAGMENT KAMIZELKI. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał: ciemnogranatowe sukno fabryczne. Haft nicią jedwabną. Ściegi: łańcuszek w połączeniu z cekinami
i drobnymi koralikami; na zakończeniu przy plisce sznureczek nakładany.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

VIII. FRAGMENT GORSETU. Pow. Nowy Sącz.
Materiał: czarny aksamit. Zdobienie haftem paciorkowym i cekinami, haft nicią jedwabną, ściegiem łańcuszkowym.
Że zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

IX. FRAGMENT KOŁNIERZA SUKMANY. ,
Materiał: sukno samodziałowe. Haft grubszą nicią wełnianą i cieńszą bawełnianą. Ściegi: łańcuszek
i ścieg „Janina", naszywane cekiny dwóch wielkości, gwiazdki z pojedynczych ściegów.

X. FRAGMENT GORSETU.
Materiał: sukno fabryczne. Zdobienie naszytymi cekinami i guziczkami oplecionymi dwiema tasiemkami,
złotą i srebrną, gładką i ząbkowaną. Ściegi: atłasek i łańcuszek; szutaż i lamówka z czerwonego sukna;
chwasty z kordonku.
Ze zbiorów Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego.

XI. FRAGMENT KAFTANIKA. Wieś Zielonki, pow. Kraków. Kaftanik wykonany w 1928 r.
Materiał: wełna fabryczna. Haft nicią jedwabną. Ściegi: atłasek w kółeczkach i listkach, sznureczek,
haft cieniowany w płatkach dużego kwiatu, w pączkach i listkach oraz ścieg płaski; cekiny przytrzymane
paciorkami.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

XII. F RAGMENT FARTUCHA. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Haftowała Felicja Curylo w 1925 r.
Materiał: tkanina bawełniana. Haft nicią jedwabną. Ściegi: atłasek prosty i skośny, sznureczek, niektóre
motywy wykonane ściegiem zbliżonym do cieniowanego.

XIII. FRAGMENT GORSETU. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Haftowała Felicja Curylo w 1925 r.
Materiał: aksamit. Haft nicią jedwabną. Ściegi: cieniowany z dodatkiem cekinów i paciorków, atłasek,
sznureczek; podkrój szyi i pachy wykończony ząbkami.

XIV. MANKIET CIEPŁEGO KAFTANA NA WACIE. Wieś Grząska, pow. Przeworsk.
Materiał: fabryczna wełniana satyna. Zdobienie naszytymi paciorkami i guziczkami; haft zamyka czarna
wełniana tasiemka.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

XV. PRZÓD GORSETU. Wieś Brusy, pow. Włodawa.
Materiał: satyna bawełniana. Zdobienie naszytymi paskami z kolorowej satyny, żółtą wełnianą tasiemką,
guzikami. Ściegi: tasiemki przyszyte stębnówką maszynową, również maszynową stębnówką wykonany
ornament w tle.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w' Mlocinach.

XVI. FRAGMENT PRZODU KAFTANA. Wieś Chmiel, pow. Lublin.
Materiał: wełna fabryczna. Zdobienie aplikacją z ciemnogranatowego aksamitu; w aksamicie wycięte
okienka, pod aksamitem kolorowe wstążeczki jedwabne; aplikacja przyszyta stębnówką maszynową; pod
ząbkami aksamitu żółty galonik; u dołu plisowana baskinka, zakończona haftem maszynowym.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

XVII. PRZÓD GORSETU. Wieś Mąchocice Górne, pow. Kielce.
Materiał: wełna fabryczna. Zdobienie haftem, tasiemkami i metalowymi guzikami. Ściegi: atłasek prosty
w listkach, stębnówką okręcana, dwubarwna w linii falistej, dzierganie równoległe do tasiemek i ścieg
krzyżowany przy zapięciu; ścieg krzyżowany i linie faliste wzbogacone pojedynczymi ściegami skośnymi;
tasiemki przyszyte kolorową nitką widocznym ściegiem, żółta tasiemka przyszyta tym samym kolorem.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

XVIII. FRAGMENT KAFTANA. Pow. Pułtusk.
Materiał: cienka wełna fabryczna. Zdobienie wykonane z tasiemek, galoników, cekinów, paciorków
oraz aplikacji ze wstążek. Aplikacja przytrzymana naszytymi cekinami i paciorkami; równolegle do paska
z cekinów i tasiemek biegnie sznureczek z zielonej nitki.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

XIX. PRZÓD GORSETU. Wieś Sielce, pow. Gostynin.
Materiał: aksamit. Haft nitką wełnianą. Ściegi: atłasek prosty w listkach, łańcuszek, ścieg płaski w trójkątach
pojedyncze ściegi skośne, z których utworzone są gwiazdki i inne motywy; łodyżki ściegiem za igłą;
haft wzbogacony nitką metalową, przyszytą krytym ściegiem. Podkrój szyi i pachy oraz większe motywy
obwiedzione ściegiem kurpiowskim.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

XX. a) FRAGMENT HAFTU STOSOWANEGO DO ZDOBIENIA KOSZUL MĘSKICH I KOBIECYCH.
Materiał: tkanina bawełniana. Haft nitką bawełnianą. Ściegi: krzyżyki, łańcuszek w linii prostej i w ząbkach,
stębnówką, atłasek skośny i sznureczek atłaśkowy w liniach falistych i w kołach; na zakończeniu
dzierganie.
b) FRAGMENT HAFTU STOSOWANEGO NA RAMIENIU KOSZULI KOBIECEJ.
Materiał: tkanina bawełniana. Haft cienką nicią bawełnianą. Ściegi: krzyżyki i stębnówką, gęsty łańcuszek.
c) MANKIET KOSZULI KOBIECEJ.
Materiał: lniane płótno fabryczne. Haft nicią bawełnianą. Ściegi: cieniowany i atłasek skośny w drobnych
listkach, sznureczek atłaskowy w łodyżkach.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

XXI. a) MANKIET ALBO „ZARĘKAWEK" NOSZONY POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: aksamit. Haft nicią bawełnianą „moulinć". Ściegi: atłasek skośny lub prosty w drobnych listkach
i kółeczkach; większe płaszczyzny wykonane haftem cieniowanym, łodyżki sznureczkiem,
b) MANKIET ALBO „ZARĘKAWEK" NOSZONY POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: aksamit. Haft naszytymi paciorkami i perełkami.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

XXII. FRAGMENT CIEPŁEJ KAMIZELKI NA WACIE. Wieś Ziaków Kościelny, pow. Łowicz. Haftowała M. Glowacka w 1914 r.
Materiał: aksamit. Haft nicią bawełnianą i jedwabną. Ściegi: haft cieniowany, motyw środkowy wykonany
atłaskiem skośnym i ściegiem płaskim, łodyżki sznureczkiem; haft uzupełniają cekiny i koraliki;
podział tła za pomocą aplikacji i ząbkóv ze sznureczka i paciorków.
Ze zbiorów Ału&urn w Łowiczu.

XXIII. FRAGMENT GORSETU ŚLUBNEGO. Wieś Retki, pow. Łowicz. Gorset kupiony w 1928 r.
Materiał: adamaszek bawełniany. Zdobienie jedwabnymi wstążeczkami, naszywanymi niewidocznym sposobem
w kwiatkach; listki przyszyte ściegiem za igłą, żyłki na listkach sznureczkiem; w środku kwiatków
barwne paciorki; baskinka zdobiona małymi bukiecikami ze wstążek; gorset zapinany na ciemne guziczki
w różnych kolorach.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

XXIV. FRAGMENT GORSETU. Wieś Myslaków, pow. Łowicz.
Materiał: cienka wełna samodziałowa na płóciennym splocie. Haft nitką wełnianą. Ściegi: cieniowany,
atłasek skośny i prosty, sznureczek; gorset zapinany na wypukłe guziczki niebieskie i różowe; dziurki
dziergane wełną w różnych odcieniach zielonych.

ZAPRASZAMY NA INNE NASZE AUKCJE !!!


Powyższy cytat pochodzi ze strony: http://allegro.pl/item441249645.html